Úřední dny: | |
---|---|
Pondělí: | 10:30 – 11.30 hod. a 12:00 – 17:00 hod |
Středa: | 7:00 – 11.30 hod. a 12:00 – 13:30 hod |
Matriční činnost je upravena:
- zákonem č. 301/2000 Sb. o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláškou č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů
- zákonem č.115/2006 Sb. o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- zákonem č. 94/1963 Sb. o rodině, ve znění pozdějších předpisů
Matriční úřad Trhová Kamenice vede matriční knihy pro obec Vysočinu, Všeradov a Trhovou Kamenici.
Veškeré doklady, předkládané matričnímu úřadu, musí být předkládány v originále!
Vydávání matričních dokladů
Matriční úřad, který provedl zápis o narození, uzavření manželství nebo úmrtí, vydá oprávněné osobě prvopis rodného listu, oddacího listu nebo úmrtního listu. Oprávněnou osobou se rozumí fyzická osoba, které se zápis týká nebo členové rodiny (manžel/ka, partner, rodič, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci), zplnomocněný zástupce nebo fyzická osoba, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před státními orgány ČR nebo před orgány územních samosprávných celků nebo osobě, která prokáže, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině. Prvopis matričního dokladu zašle matriční úřad do vlastních rukou na doručenku nebo jej vydá po předložení platného průkazu totožnosti.
Za vydání prvopisu matričního dokladu se správní poplatek neplatí.
Vydávání druhopisů
Pokud jste ztratili rodný list, oddací list nebo úmrtní list a potřebujete vydat jeho druhopis, obraťte se nejlépe na matriční úřad podle místa matriční události (narození, uzavření manželství, vzniku registrovaného partnerství nebo úmrtí).
Co musíte předložit:
- písemnou žádost o vydání druhopisu požadovaného dokladu s datem matriční události
- platný průkaz totožnosti
- doklady, kterými žadatel prokáže, že se zápis týká jeho, nebo členů jeho rodiny
- ověřenou plnou moc, vyřizuje-li žádost zplnomocněný zástupce
Správní poplatek za vydání druhopisu 300 Kč (hradí se v hotovosti)
Vyřizujete-li žádost poštou – bude vám požadovaný doklad zaslán na doručenku do vlastních rukou.
Žádost o vydání druhopisu matričního dokladu
Nahlížení do matrik nebo sbírek listin
Nahlížet do matriky nebo sbírky listin je možno pouze na zápis svůj nebo své rodiny (manžel/ka, partner, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci). V případě osvojení mohou nahlédnout do zápisu pouze osvojitelé a po dosažení zletilosti i osvojenec.
Správní poplatek za každou matriční událost 50 Kč (hradí se v hotovosti)
Uzavření manželství
Uzavřít manželství na území České republiky lze formou občanského nebo církevního sňatku.
Manželství vzniká svobodným a úplným souhlasným projevem vůle muže a ženy, kteří hodlají vstoupit do manželství (dále jen „snoubenci“), že spolu vstupují do manželství.
Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní; činí se v přítomnosti dvou svědků.
Snoubenci musí před uzavřením manželství předložit matričnímu úřadu potřebné předepsané doklady, jimiž prokazují právní způsobilost k uzavření manželství. Rozsah předkládaných dokladů je upraven zákonem č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů tak, aby bylo možné spolehlivě prokázat, že jsou splněny všechny podmínky pro uzavření manželství stanovené tímto zákonem a občanským zákoníkem.
Předkládané doklady musí mít náležitosti veřejných listin. Jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, nestanoví-li mezinárodní smlouva jinak a úředně přeloženy do českého jazyka – podrobné informace sdělí kterýkoli matriční úřad.
Formou občanského sňatku lze uzavřít manželství před starostou, místostarostou, pověřeným členem zastupitelstva obce, poslancem nebo senátorem.
Formou církevního sňatku lze uzavřít manželství před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností.
Co musíte předložit:
- vyplněný dotazník k uzavření manželství
- platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní doklad)
- rodný list
- doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem)
- výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu a o osobním stavu (lze prokázat občanským průkazem)
- doklad o zániku předchozího manželství nebo registrovaného partnerství (pravomocný rozsudek o rozvodu, pravomocné rozhodnutí o zrušení partnerství, úmrtní list)
- jde-li o osobu nezletilou starší 16 let – rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství opatřené doložkou o právní moci
- jde-li o osobu stiženou duševní poruchou – rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství opatřené doložkou o právní moci
- jde-li o cizince – vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství a potvrzení o oprávněnosti pobytu na území České republiky vydané Policií České republiky, které nesmí být starší 7 pracovních dnů
- potvrzení o oprávněnosti pobytu nemusí předkládat občan členského státu EU, smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace,….
- Předkládané listiny k uzavření manželství vydané orgány cizího státu, musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak a úředně přeloženy do českého jazyka (tlumočníkem jmenovaným ministrem spravedlnosti nebo předsedou krajského soudu)
seznam tlumočníků www.justice.cz
Pokud snoubenec, popřípadě snoubenci nemluví nebo nerozumí česky, nebo snoubenec, popřípadě snoubenci jsou neslyšící nebo němí, je nutná při prohlášení o uzavření manželství přítomnost tlumočníka.
Místo a doba pro uzavírání manželství:
Doba
Úředně stanovená doba pro uzavření manželství je každá sobota, kromě první soboty v měsíci od 10 do 14 hodin a každý pátek od 9 do 14 hodin. Připadá-li oddací den na státem uznaný svátek, oddacím dnem není. V měsíci prosinci se svatební obřady nekonají.
Místo
Manželství se uzavírá na místě určeném pro konání slavnostních obřadů, kterým je obřadní síň městyse v č.p. 1 na náměstí.
Žádost o uzavření manželství mimo obřadní síň (na jiném vhodném místě)
Poplatky za uzavření manželství:
(hradí se v hotovosti při podání žádosti)
Vyměřují se v souladu se zákonem č. 634/2004 Sb. o správních poplatcích
- uzavření manželství mezi snoubenci, nemají-li trvalý pobyt na území ČR – 5.000 Kč
- uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území ČR – 3.000 Kč
- vydání povolení uzavřít manželství mimo úředně stanovenou dobu nebo místo – 3.000 Kč
- vydání osvědčení, že snoubenci splnili všechny požadavky pro uzavření církevního sňatku – 500 Kč
- uzavření manželství před nematriční obcí, není-li ani jeden ze snoubenců přihlášen k trvalému pobytu v této obci – 1.000 Kč
Vyřízení nového občanského průkazu:
V případě uzavření manželství dochází u snoubenců ke změně osobního stavu popřípadě i ke změně příjmení a tím i ke změně povinných údajů zapisovaných do občanského průkazu.
Z tohoto důvodu je občan povinen do 15-ti pracovních dnů po obdržení oddacího listu požádat o vydání nového občanského průkazu.
Uzavření církevního sňatku
Prohlášení o uzavření manželství lze učinit před příslušným orgánem církve, a to před osobou pověřenou oprávněnou církví nebo náboženskou společností. Manželství se uzavírá v místě určeném předpisy církve nebo náboženské společnosti pro náboženské obřady nebo náboženské úkony.
Pokud chcete uzavřít církevní sňatek, je třeba si předem obstarat osvědčení o splnění všech požadavků pro uzavření platného manželství. Bez tohoto „osvědčení“ nelze církevní sňatek uzavřít – manželství by nevzniklo. Osvědčení k církevnímu sňatku vydává matriční úřad, v jehož správním obvodu bude manželství uzavřeno a má platnost 6 měsíců ode dne vydání.
K žádosti o vydání osvědčení se předkládají stejné doklady jako při uzavření manželství.
Poplatky za vydání osvědčení pro církevní sňatek: 500 Kč
Žádost o vydání osvědčení k uzavření církevního sňatku
Registrované partnerství
Partnerství vzniká projevem vůle dvou osob stejného pohlaví činěným formou souhlasného svobodného a úplného prohlášení těchto osob o tom, že spolu vstupují do partnerství. Prohlášení se činí před matrikářem na základě otázky, položené těmto osobám, zda chtějí spolu vstoupit do partnerství. Před učiněním prohlášení výslovně uvedou, že jim nejsou známy okolnosti vylučující vstup do partnerství. Protokol, který se o prohlášení sepisuje podepisují osoby vstupující do partnerství, matrikář, tlumočník, je-li jeho přítomnost nutná.
Podmínkou vstupu do partnerství je, aby alespoň jedna z osob vstupujících do partnerství byla státním občanem České republiky.
Co musíte předložit:
- vyplněný dotazník k registrovanému partnerství
- platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní doklad)
- rodný list
- doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem)
- výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu a o osobním stavu (lze prokázat občanským průkazem)
- doklad o zániku předchozího manželství nebo registrovaného partnerství (pravomocný rozsudek o rozvodu, pravomocné rozhodnutí o zrušení partnerství, úmrtní list)
- jde-li o cizince – vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství a potvrzení o oprávněnosti pobytu na území České republiky vydané Policií České republiky, které nesmí být starší 7 pracovních dnů
- Potvrzení o oprávněnosti pobytu nemusí předkládat cizinec s trvalým pobytem na území České republiky, občan Evropské unie, smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace,….
- Předkládané listiny k uzavření manželství vydané orgány cizího státu, musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak a úředně přeloženy do českého jazyka (tlumočníkem, jmenovaným ministrem spravedlnosti nebo předsedou krajského soudu)
seznam tlumočníků www.justice.cz
Pokud osoba, která chce vstoupit do partnerství nemluví nebo nerozumí česky, nebo je neslyšící nebo němá, je při prohlášení nutná přítomnost tlumočníka.
Správní poplatky (hradí se v hotovosti při podání žádosti):
- vstup do registrovaného partnerství osobami, nemají-li trvalý pobyt na území ČR – 5.000 Kč
- vstup do registrovaného partnerství osobami, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území ČR – 3.000 Kč
- vydání povolení vstoupit do registrovaného partnerství mimo úředně stanovený čas nebo místo – 3.000 Kč
Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství nebo registrovaného partnerství
Chcete-li uzavřít manželství nebo registrované partnerství v cizině, je třeba si opatřit vysvědčení o právní způsobilosti. O vydání tohoto vysvědčení si musí občan ČR požádat u matričního úřadu podle místa svého trvalého pobytu.
Platnost dokladu je 6 měsíců ode dne vydání.
Co musíte předložit:
- občanský průkaz, nebo cestovní doklad
- rodný list
- výpis z evidence obyvatel o místu trvalého pobytu a o osobním stavu.
(lze prokázat občanským průkazem) - doklad o zániku předchozího manželství nebo registrovaného partnerství (pravomocný rozsudek o rozvodu, pravomocné rozhodnutí o zrušení partnerství, úmrtní list).
- Správní poplatek za vydání vysvědčené o právní způsobilosti 500 Kč
Zápis ženského příjmení v mužském tvaru
Příjmení žen se tvoří v souladu s pravidly české mluvnice. Při zápisu uzavření manželství lze na základě žádosti ženy, jíž se uzavření manželství týká, uvést v matriční knize příjmení, které bude po uzavření manželství užívat, v mužském tvaru.
Změna jména a příjmení
Správní poplatek ( hradí se v hotovosti při podání žádosti ):
- povolení změny příjmení hanlivého, výstředního, směšného, zkomoleného, cizojazyčného nebo na dřívější či rodné příjmení 200,- Kč
- povolení změny jména nebo příjmení v ostatních případech 3000,-Kč
Příjmení po rozvodu
Manžel, který přijal příjmení druhého manžela, může do jednoho měsíci po nabytí právní moci rozhodnutí o rozvodu oznámit matričnímu úřadu, že přijímá opět své dřívější příjmení.
Kam se obrátit: na kterýkoli matriční úřad
Co musíte předložit:
- písemné oznámení o přijetí dřívějšího příjmení
- platný průkaz totožnosti
- oddací list
- rozsudek o rozvodu manželství s údajem o právní moci
Správní poplatek se neplatí.
Pokud zmeškáte měsíční lhůtu pro oznámení, že opět přijímáte své dřívější příjmení, můžete požádat o změnu příjmení na dřívější příjmení, správní poplatek činí 300 Kč.
Upozornění: V případě povolení změny jména a příjmení nebo přijetí dřívějšího příjmení po rozvodu požádejte o vydání nového občanského průkazu.
Rodná čísla
Rodná čísla určuje Ministerstvo vnitra ČR, výdejovým místem jsou zejména matriční úřady, které přidělují RČ při narození dítěte. Pokud máte pochybnosti o správnosti Vašeho rodného čísla, obraťte se na pracovníky matriky, kteří Vám jej pomohou na MV ČR ověřit.
Zvláštní matrika Brno
Do zvláštní matriky se zapisují matriční události (narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí) občanů ČR, ke kterým došlo na území cizího státu.
(zápisy matričních událostí občanů v cizině (www.stred.brno.cz)